سدیم _ Sodium

نوشته شده توسط اکبر اکبری : کارشناس حرفه ای تغذیه ورزشی و فیتنس.

1025

سدیم از اجزاء سازنده نمک سفره است و بدن یک انسان بالغ حدود ۱۰۰ گرم سدیم دارد که تقریباً ۳۵ تا ۴۰ % آن در اسکلت وجود دارد و البته بیشتر این سدیم غیرقابل تبادل با سدیم موجود در مایعات بدن است. حدود ۱۰ % سدیم به صورت یون است و اصلی ترین یون مایع خارج سلولی را تشکیل می دهد.

عملکرد:

سدیم در تنظیم حجم مایعات خارج سلولی و پلاسمای خون نقش دارد. همچنین برای عملکرد عصبی-عضلانی بسیار مهم است. حفظ تعادل بین اسیدی و قلیایی بودن خون از دیگر عملکردهای بسیار مهم سدیم در بدن است.

حفظ سطح سدیم خون در شرایط طبیعی بسیار حیاتی است چون برای مثال کاهش بیش از حد آن می تواند باعث ایجاد تشنج، کما و حتی مرگ شود. سدیم در تنظیم فشار خون موثر است و ازدیاد آن باعث ایجاد پُرفشاری خون می شود.

آسان کردن جذب مواد مغذی مانند گلوکز (قند خون) و اسیدهای آمینه (واحدهای سازنده پروتئینها) هم از دیگر نقشهای سدیم در بدن است.

همچنین دریافت سدیم با دفع ادراری کلسیم مرتبط است یعنی افزایش دریافت سدیم باعث افزایش دفع ادراری کلسیم می شود و نتایج مطالعات علمی نشان داده است دریافت بالای نمک می تواند عامل خطری برای ایجاد پوکی استخوان باشد.

منابع غذایی سدیم:

منبع عمده سدیم، کلرید سدیم یا نمک معمولی سفره است که سدیم ۴۰ % وزن آن را تشکیل می دهد. مواد غذایی پروتئینی معمولاً به طور طبیعی سدیم بیشتری نسبت به سبزیجات و غلات دارند درحالیکه میوه ها حاوی مقادیر کم و یا بدون سدیم هستند.

غذاهای آماده مصرف صنعتی مانند انواع کنسرو و فرآورده های گوشتی مثل سوسیس و کالباس، مقدار زیادی سدیم دارند که به صورت افزودن نمک سفره، نمکهای طعم دار، بهبود دهنده های طعم و مواد نگهدارنده هنگام فرآیند کردن به آنها اضافه می شود.

مصرف چه مقدار سدیم یا نمک در روز مجاز است؟
گروه سنی (سال) سدیم (گرم در روز) نمک (گرم در روز)
۴۹-۱۹ ۵/۱ ۸/۳
۷۰-۵۰ ۳/۱ ۲/۳
بیشتر از  ۷۰ ۲/۱ ۹/۲

 تهیه کننده : اکبر اکبری : کارشناس حرفه ای تغذیه ورزشی و فیتنس.

خدمات ما

Chart

  • 01 برنامه بدنسازی
  • 02 برنامه تغذیه ورزشی
  • 03 برنامه ورزش درمانی
  • 04 برنامه تناسب اندام
  • 05 برنامه مکمل

ارتباط با ما