چربی ها _ Fats

نوشته شده توسط اکبر اکبری : کارشناس حرفه ای تغذیه ورزشی و فیتنس.

fats

معمولا افراد از کلمه چربی ذهنیت منفی دارند، ولی آیا می‌دانید که بدن بدون چربی قادر به حیات نیست؟ می‌دانید که حدد ۲۰ تا سی درصد انرژی روزانه باید از منابع چربی خوب تامین شود؟ می‌دانید که رژیم‌های لاغری پرچربی ممکن است که در شرایط حاد منجر به مرگ شوند؟ کدام خوراکی‌ها چربی‌های بهتری برای بدن تامین می‌کنند؟ درباره کلسترول خوب و بد چی می‌دانید؟

چربی‌های قابل مشاهده و چربی‌های پنهان و نقش آنها در بدن

بعضی از چربی ها بدن قابل مشاهده هستند. اگر چه پوست، روی چربی را می پوشاند ولی تجمع چربی موجود در پستان ها، لگن، ران ها، باسن و شکم زنان یا شکم و شانه مردان قابل مشاهده است.

چربی‌های قابل مشاهده منبع انرژی ذخیره شده را فراهم میکنند، به بدن شکل می دهند، مانند یک بالشتک برای بدن عمل میکنند و به عنوان یک عایق حرارتی مانع از دست دادن گرما می‌شوند.

بقیه چربی‌های بدن غیر قابل مشاهده نیستند، چرا که در داخل و اطراف اندام های داخلی بدن مخفی است. این چربی مخفی قسمتی از قشای سلولی را تشکیل میدهد، جزئی از میلین است که میلین ماده چربی است که سلولهای عصبی را می پوشاند و امکان ایجاد پیام های الکتریکی را به سلولهای عصبی می‌دهد که برای همه اعمال موجود زنده لازم است. همچنین بافت مغز سرشار از چربی می باشد. چربی‌های پنهان همچنین یک ضربه گیری برای ارگان‌های بدن (تا حد امکان) عمل می‌کنند و در آخر اینکه چربی‌های پنهان جزء تشکیل دهنده هورمون ها و سایر مواد بیوشیمیایی مانند ویتامین D و صفرا می‌باشد.

البته چربی ها مواد مغذی هستند که انرژی زیادی دارند (به جز کلسترول که فاقد انرژی است). چربی ها بیش از دو برابر پروتئین‌ها و کربوهدرات‌ها انرژی زا هستند.

  تهیه کننده : اکبر اکبری : کارشناس حرفه ای تغذیه ورزشی و فیتنس.

خدمات ما

Chart

  • 01 برنامه بدنسازی
  • 02 برنامه تغذیه ورزشی
  • 03 برنامه ورزش درمانی
  • 04 برنامه تناسب اندام
  • 05 برنامه مکمل

ارتباط با ما